ospoon.eu

Author

Charles Dickens

Cum? Prin dialog constructiv, analize și inițiative. Pentru cine? Pentru cei care, dincolo de geografie, viziuni politice, etnie sau credință, cred că a gândi, a spune și a face se includ în același cerc.

Food for thought Social

You can brush my hair. Undress me everywhere.

Cel mai simplu mod de a ucide o idee constă în a o trivializa. Iei de exemplu gândul foarte sensibil că femeile sunt grav dezavantajate chiar și în cele mai dezvoltate țări ale lumii, îi dai eticheta de feminism și contracarezi cu replici de genul: - aveți drepturi, e problema voastră că nu le folosiți; -eu sunt o luptătoare! refuz să cred că orice dezavantaj al femeilor vine din construcții sociale patriarhale; -ce fel de construcții? sau mai simplu - marasm.

Dar acest anti-feminism gratuit poate fi periculos, iar ca să explic de ce, încerc în cele ce urmează  să construiesc un lanț logic plauzibil spre concluzia că libertatea femeilor ca grup este limitată şi că stereotipurile gender sunt, parţial, responsabile.

Și așa cum statistica e la modă, să începem de aici. Conform unui studiu[1] cu participarea a 16, 000 de americani, 17.6% din femei raportează că au fost victimele unui viol sau ale unei tentative de viol la un moment dat din viață. Din femeile adulte care au raportat că au fost violate,  doar 16.7% au fost violate de necunoscuți; 61.9% au fost violate de soț (fost sau actual), concubin, boyfriend, tip cu care ieșiseră la o întâlnire; 21.3% de către o cunoștință, iar 6.5% de către o rudă. De cele mai multe ori un viol, deci, nu este produsul unei fantezii de psihopat care te urmărește la mijloc de noapte într-un parc întunecos. De cele mai multe ori e vorba, de fapt, de cineva care îți place. De cineva care ți se pare destul de amuzant, sexy, drăguț, potrivit. Și – dacă e să presupunem că orice bărbat care vrea să comită un viol are motivele sale[2] care justifică cumva actul în mintea sa, statistica ar sugera că acestea se cristalizează cel mai ușor în acțiuni vis-a-vis de o femeie cu care a stabilit sau intenţionează să stabilească o relaţie bazată pe un fel de încredere. Ciudat, nu? Credeam că nu decizi să-ţi petreci restul vieţii sau restul câteva luni cu o femeie pentru că vrei să o violezi. Cum se reconciliază acţiunile care denotă încredere şi apreciere pentru o femeie cu violul?

Orice explicaţie ţine de o percepţie necesar eronată despre rolul subordonat al femeii într-o relaţie heterosexuală. Zic necesar eronată, pentru că în opinia mea să crezi că violul e ok nu e la fel cu a crede că, de exemplu, femeia trebuie să aibă grijă de copii, sau că bărbatul e cel cu ţevile şi chestiile serioase iar femeia – cea cu motănaşii pufoşi[3]. În cazul violului, e vorba de dreptul la integritate corporală şi demnitate umană. Destul de fundamental. Iar un studiu[4] al unor indivizi care au declarat că au violat o cunoştinţă a găsit o corelaţie semnificativă între viol şi acceptarea miturilor şi viziunilor tradiţionale despre sexualitatea feminină si masculină; precum şi cu viziunea că agresivitatea masculină este normală. Exemple de astfel de mituri? “Bărbatul este puternic, invulnerabil, impunător”, “Femeia este pasivă din punct de vedere sexual”, “Bărbaţii adevarati pot să ‘obţină’ o femeie pe care o doresc, indiferent de circumstanţe”. Mă întreb de ce, în momentul în care stereotipurile sexiste pot fi atât de periculoase, nu ne gândim de două ori înainte de a face declaraţii de genul “Lupu, fii bărbat!”, sau “Cine o -i dea franţuzului la bot?

Evident, percepţiile sexiste care rezultă în comportament agresiv nu sunt decât o bucaţică dintr-un puzzle al extremei inegalităţii gender. Nu înseamnă că toţi bărbaţii văd femeile anume aşa. Dar: 91% din victimele violurilor sunt femei, iar aproximativ 99% din violatori sunt bărbaţi.[5]  Iar în societăţi în care aceste percepţii există, sunt vociferate, trivializate şi acceptate, violul prejudiciaza nu doar victimele sale directe, ci şi femeile ca grup. Cum? Astfel de atitudini induc frica şi disciplinează un anumit comportament care rezultă din frică. Felul în care te imbraci, de exemplu, departe de a fi doar un mod prin care îţi exprimi personalitatea, să zicem, trebuie să respecte anumite reguli sexuale, să nu fie excesiv de provocator. Iar dacă ai ieşit să te distrezi îmbrăcata mai sexy pentru că aşa vrei tu (ceea ce ar însemna că nu te temi şi argumentul cu frica e paranoic), există riscul ca în eventualitatea unui viol sa îţi fie foarte greu să demonstrezi, într-o curte din SUA sau Anglia (nici nu mai zic de Moldova), că maniera ta nu a indicat o oarecare disponibilitate pentru sex[6]. Şi partea cea mai perversă e că această “disciplinare” vizeaza un aspect super-intim, e un atentat la demnitatea umană  prin prisma căruia faptul că femeia americană din studiul menţionat la început are dreptul să voteze, să înveţe unde vrea, şi să candideze la Senat nu mai pare la fel de eliberator si inspirant.

De aceea, înainte de a califica feminismul drept extremist sau afectat, ar fi cazul să facem o mică pauză pentru a ne gândi la unele din problemele sociale cele mai grave cu care încearcă să lupte. De exemplu, în mare datorită unor feministe înrăite (Andrea Dworkin şi Catherine MacKinnon), în SUA se reuşeste treptat modificarea legislaţiei pentru a recunoaşte (dada, RECUNOAŞTE) conceptul de “viol conjugal”; pentru că până foarte recent, în SUA legea zicea că dacă te căsătoreşti cu o femeie, este de neconceput ca ea să nu vrea sa faca sex cu tine[7]. În timp ce noi în Moldova facem tot felul de proiecte de lege simpatice care interzic întreruperea sarcinii făra acordul soţului şi ni se pare super-cool să facem glume misogine la tribune, la televizor şi la bere. Sincer, nu înţeleg. Şi chiar cred – din motivele expuse mai sus – că anti-feminismul e mai complacent şi afectat decât antonimul său.


[2] oricât de perverse ar fi acestea

[3] deşi dacă mă întrebaţi pe mine, aş zice că-s în aceeaşi zonă. orice idee de diviziune “naturală” a rolurilor este un slippery slope. pentru amuzament: www.youtube.com/watch?v=SjxY9rZwNGU

[4] Hinck, S. and R. Thomas, 1999, “Rape Myth Acceptance in College Students: How Far Have We Come?”, Sex Roles, 40(9/10): 815–832

[5] Greenfield, L., 1997, “Sex Offenses and Offenders: An Analysis of Data on Rape and Sexual Assault”, Washington, DC: U.S. Department of Justice, Bureau of Justice Statistics

Adauga comentariu
  1. Alex Cosmescu
    Alex Cosmescu

    mie imi place de a. dworkin. taretaretare.
    si chiar cred ca in societatea noastra – m ales in ea – e nevoie de o discutie fff serioasa despre sex. dada. fara rasete si fara preconceptii. si pe concepte.

    si pornind de la “intercourse” al lui dworkin, de ex.
    sau de la un articolas tare fain, al lui daniel cohn-bendit – il gasiti aici: http://www.facebook.com/notes/fran%C3%A7oise-mariotti-psychologue-th%C3%A9rapeute/la-tyrannie-du-co%C3%AFt-gabriel-cohn-bendit/120126658046133
    se cheama “la tyrannie du coit”.
    si vorbeste despre o refocusare a conceptului de sex pe oferirea de placere reciproca – ceea ce ar si trebui sa semnifice sexul, in fond.

    atunci cand sexul e privit ca parte a unei relatii de dominatie care nu e negociata (ca in cazul bdsm, de ex, unde dominatia – temporara – e acceptata in baza unui contract, iar lucrurile care se intampla au loc intr-un climat safe) el devine ceva abrutizant.

    printr-o analiza in spiritul criticii alienarii facute de marx, putem observa cateva aspecte:

    1. in cazul in care consideram ca omul e o fiinta relationala, iar o relatie buna presupune reciprocitate – deci omul e acea fiinta a carei natura se recunoaste cel mai bine intr-o relatie bazata pe reciprocitate – sexul intr-un frame bazat pe dominatie il instraineaza pe cel care face asta de propria lui natura. il face sa fie mai putin decat om.
    2. daca o relatie buna e cea reciproca, sexul bazat pe dominatie neacceptata ii instraineaza pe “parteneri” (in cazul asta nici nu prea pot fi numiti parteneri, nu?) unul de celalalt. si, implicit, instraineaza un sex unul de celalalt.
    3. satisfactia pe care o experimenteaza violatorul nu e una propriu-zis sexuala, deci sexualitatea e transformata in altceva – intr-un joc bolnav de putere, care face ca femeile care au trecut prin asa ceva sa nu-si mai doreasca sex ever (sau numai cu un partener care e in stare sa le inteleaga si sa le ofere caldura si acceptare neconditionata, si doar daca acest partener reuseste sa le creeze incredere – ceea ce devine extrem de greu). deci, in urma sexului ce apare intr-o relatie violenta, omul se instraineaza de propria lui sexualitate – de ceva extrem de important si frumos pentru noi).

    o sa revin :)
    e o tema care mi se pare superimportanta

  2. barbie
    barbie

    Alex, da, absolut de acord. Eu foloseam aceeasi prisma ca sa ma gandesc la pornografia violenta si rape porn. Si mi se pare interesant atat felul in care instrainarea de propria natura relationala are loc prin exercitii directe de putere si dominatie ca violul, cat si influentele sociale mai subtile, in stil Foucault si Judith Butler. In general, legatura dintre astea doua – cat de mult poate pornografia violenta sa legitimizeze violul, sau invers, e fascinanta. Cu placere as scrie impreuna cu tine despre toate astea.

Trebuie sa fii autentificat pentru a posta un comentariu.